7:12 AM
1. Berikan diskripsi yang ringkas mengenai kerajaan-kerajaan awal Melayu berikut:
n Funan
n Kataha (Kedah Tua)

JAWAPAN :
Kerajaan Funan
Kerajaan Melayu tertua di Semenanjung Indochina. Muncul pada abad pertama Masehi. Pusat kerajaan terletak di bahagian hilir dan di delta Sungai Mekong yang meluas ke Annam Tengah (Hue) dan di sebahagian besar Lembah Menam dan bahagian Utara Semenanjung Tanah Melayu. Raja mereka digelar `Raja Gunung` yang bermaksud raja yang tinggi darjatnya. Menurut sumber Cina, ibu kotanya bernama Vydhapura. Ibu kota Funan ini mempunyai sebuah pelabuhan terkenal bernama Oc-Eo. Letaknya di delta Sungai Mekong. Dikatakan bahawa pelabuhan ini mempunyai rumah bertiang dan mempunyai sistem saluran air yang luasnya 200 km dan dibina oleh jurubina mahir zaman itu. Para arkeologi telah menjumpai berbagai-nagi bahan artifak yang membuktikan bahawa ekonomi Funan bersumberkan perdagangan antarabangsa dan merupakan negeri yang berciri kosmopolitan. Pemerintah pertama adalah daripada Dinansti Kaundinya pada abad pertama Masihi. Raja yang paling agung bernama Jayavarman. Funan mempunyai bandar-bandar yang yang dipagari tembok-tembok dan di dalamnya terdiri istana-istana dan rumah- rumah kediaman. Penduduk-penduduknya adalah petani-petani yang bercucuk tanam secara primitif. Mereka pandai mengukir barangan perhiasan dan berhala menggunakan pahat. Perkakas masak-memasak diperbuat dariopada perak. Cukai-cukai dibayar menggunakan emas, perak, mutiara dan minyak wangi. Mereka juga mempunyai buku-buku dan arkib-arkib dan tulisan mereka seakan-akan tulisan orang India. Funan mempunayi hubungan dengan negeri China. Sumber-sumber China ada menyebut bahawa beberapa utusan telah dihantar oleh pemerintah Funan seperti Jayavarman. Kegemilangan kerajaan Funan berakhir apabila negara itu telah diserang oleh Chen-la. Kesimpulannya , Funan ialah negeri kuasa besar Melayu yang pertama dalam sejarah Asia Tenggara. Tradisi-tradisi Funan seperti pemujaan gunung dan puteri Naga juga dikuti.

Kerajaan Kataha (KedahTua)
Berpusat di Lembah Bujang Kedah sejak abad ke 6 hingga abad ke 13. Sumber India menyebut Kerajaan Kedah Tua sebagai Kataha, manakala sumber China pula menyebut Kedah sebagai `Chieh-cha`. Kerajaan Kedah Tua adalah sebauh kerajaan merdeka tetapi pada abad ke-7, Kataha menjadi sebahagian daripada empayar Srivijaya. Kedah Tua diserang oleh kerajaan Chola pada tahun 1025 dibawah pimpinan Raha Rajenda 1 dari selatan India. Serangan itu dilakukan bagi merampas monopoli kerajaan Srivijaya di Semenanjung Tanah Melayu. Artifaks dari Lembah Bujang membuktikan bahawa Kataha adalah sebuah pelabuhan entreport pada abad ke-9 hingga abad ke-13. Artifaks itu berupa serpihan tembikar, manik-manik yang dikatakan berasal dari China, Asia Barat dan India. Artifaks dari China seperti serpihan tembikar berasal dari kerajaan T`ang dan Sung. Serpihan artifaks dari Asia Barat terdiri daripada jenis bersepuh( glazed) dan berwarna dipercayai dari kerajaan Sassaniah bertarikh pada abad ke-7 dan ke-8. Bukti pada batu bersurat Minye Tujuh, Aceh (781-1380M) membuktikan bahawa kedatangan Islam ke Kedah Tua dan ke rantau Nusantara. Transkripsinya berbunyi;
“Setelah hijrah Nabi,kekasih yang telah wafat tujuh ratus lapan puluh satu tahun, bulan Zulhijjah 14 hari jumaat, Ratu iman warda rahmat Allkah bagi baginda. Daripada suku Barubadas menpunyai hak atas Kedah dan Pasai, Menaruh di laut dan darat semesta, Ya Allah ya Tuhan semesta taruhlah Ba dalam swarga Tuhan.”

Comments (0)

Post a Comment