7:16 AM

SISTEM PENDIDIKAN DI TANAH MELAYU 1786-1941

Sistem Pendidikan semasa British (1786-1941) adalah bertujuan mencapai 3G (Gold, Gospel dan Glory). Pada tahun 1854 gabenor Jeneral di India arah Blundell, gabenor Negeri2 Selat siapkan laporan cadangan untuk memberi pendidikan kepada rakyat. Cadangan itu ialah mewujudkan Sistem vernakular (Melayu, Cina dan India) di samping sekolah aliran Inggeris. Pada 1936, ada 1169 buah sekolah vernakular Melayu di Tanah Melayu.

Sekolah Vernakular Melayu merangkumi subjek yang diajar seperti Bacaan, Mengarang, Ejaan, Menulis, Ilmu Hisab, Latihan Jasmani dan Latihan Congak dan Ilmu Alam. Awal kurun 20-an subjek seperti Perkebunan, anyaman dan 3M (Membaca, Menulis, Mengira) ditambah dalam kurikulum. Di saping itu juga wujudnya sekolah vernakular Cina.

Sekolah pertama didirikan oleh Persatuan Mubaligh London di Melaka tahun 1815. Kurikulum berdasarkan pelajar klasik Cina-Teks Confucius. Hafal klasik lama, kaligrafi, ilmu kira-kira dengan abacus. Kemudian awal 20-an ditambah subjek sejarah, ilmu alam, sains, moral, bahasa, Ilmu hisab, lukisan, Menyanyi dan latihan jasmani. Bantuan kerajaan dan biaya sendiri.

Pada awalnya bermotif politik Tanah Besar dan anti Inggeris. Tahun 1920 Inggeris luluskan Enakmen Pendaftaran Sekolah bertujuan mengawal aktiviti subversif di sekolah cina. Antara Enakmen Pendaftaran Sekolah Cina 1920 ialah Pengarah pelajaran mempunyai kuasa menutup sebarang sekolah yang tidak mengikut peraturan berkaitan kurikulum, pentadbiran dan kedaan kesihatan sekolah yang ditetapkan oleh pentadbir British. Semua guru dan pentadbirnya ken berdaftar dan diselia oleh Pengarah.

Sekolah Cina yang didaftar di bawah Enakmen akan mendaat bantuan kewangan pihak British.
Bahkan wujunya Sekolah Vernakular India yang ditubuhkan di Penang Free School pada tahun 1816. Tertumpu kepada anak-anak buruh-buruh India yang bekerja di ladang getah, kelapa, dan buruh di Jabatan Kerja Raya dan keretapi. Kod Buruh 1902 mewajibkan setiap ladang yg. terdapat 10 orang kanak-kanak di dalam umur persekolahan (7-14 tahun) dikehendaki menyediakan sekolah dan guru untuk kanak-kanak itu. Tiga jenis sekolah dibiayi dan diurus oleh kerajaan, oleh majikan atau oleh komuniti India tempatan.

Seterusnya Sekolah Inggeris yang mana hasil inisiatif awal didirikan oleh mubaligh kristian mazhab Roman Katholik. Sekolah pertama adalah Penang Free School (1815) – sekolah pertama kemudian berkembang di Melaka (1826), Singapura (1834), Kuala Lumpur (1863), Taiping (1906).

Di samping itu juga MCKK (1905), sekolah Inggeris khas untuk anak-anak aristrocrat Melayu bertujuan menyediakan pegawai kerajaan tertentu di Tanah Melayu. Dengan perbezaan jenis sekolah ini maka berlaku jurang dan peluang belajar di Sekolah Inggeris. Jadi di sini Wujud Special Malay Class bagi meramaikan enrolmen anak melayu di sekolah Inggeris tapi masih kurang berbanding dengan jenis sekolah lain.

Comments (0)

Post a Comment