7:11 AM

Kes 2

EFFECT OF COMPUTER SIMULATIONS AND PROBLEM-SOLVING APPROACHES ON HIGH SCHOOL STUDENTS
&
TEACHERS THINKING ABOUT DIFFICULT TO TEACH STUDENTS

PENDAHULUAN
Kajian jurnal ‘Effect of Computer Simulations and Problem-solving Approaches on High School Student’ merujuk kepada kajian hipotesis penyelidikan pencapaian pelajar mengikut kepelbagaian peneguhan. Antara tujuan kajian ini adalah untuk menyelidik tahap pencapaian pelajar aliran kimia, proses kemahiran sains dan reaksi pelajar terhadap matapelajaran kimia dalam kalangan pelajar di Sekolah Tinggi. Kajian ini melibatkan perbandingan kumpulan kawalan dengan menggunakan kaedah konvensional untuk mengesan bagaimana penyelesaian masalah menggunakan kaedah eksperimen dan simulasi komputer. Pelajar diberi soalan-soalan spesifik berkenaan dengan kajian ini iaitu ‘Apakah perbezaan..?, ‘Apakah tanggapan..? dan ‘Apakah kemahiran serta sikap pelajar..?.

Mengikut kajian jurnal ‘Teachers Thinking About Difficult to Teach Students” merujuk kepada hubungkait tindak balas respon pelajar terhadap penyelesaian guru untuk pelajar yang susah memahami pengajaran dan pembelajaran daripada pihak guru. Kajian ini memerlukan guru diberi satu kelas untuk menyatakan ‘bagaimana keperluan pelajar untuk memahami pembelajaran’, ‘cadangan yang lebih berkesan’ dan ‘sebab-sebab pelajar sukar memahami’.
KAEDAH (METHOD) : ‘Effect of Computer Simulations and Problem-solving Approaches on High School Student’
1) SUBJEK
Kaedah ini melibatkan responden dengan bilangan 200 pelajar gred 9 dari sekolah menengah di Turki. Kaedah ini menbahagikan 6 kelas gred 9 diajar oleh dua guru kimia di mana setiap satunya diberi 3 kelas dengan 35 orang pelajar setiap kelas. Pelajar diajar tiga kaedah pembelajaran dan guru ditugaskan secara rawak mengambil satu kelas untuk meminimumkan perbezaan antara guru terlibat. Kaedah ini melibatkan penggunaan analisa data yang diambil daripada 70 pelajar, manakala 70 pelajar lagi dalam penyelidikan konvesional serta 60 pelajar dalam simulasi komputer.
2) INSTRUMEN (BAHAN KAJIAN)
2.1 ‘Chemistry Achievement Test (CAT)’ ialah kaedah menguji empat tahap iaitu pengetahuan, pengayaan, aplikasi dan analisis. Ekperimens ini dijalankan di makmal dengan menggunakan konsep tikus, tindakan kimia, racun dan penyelesaian. Sebanyak 48 item dipilih ddan catatan koefisien dalah 0.88.
2.2 ‘Chemistry Attitude Scale (CAS)’ terdiri ‘5 point Likert’ iaitu skala ‘sangat setuju, setuju, tidak setuju.kurang setuju da tidak setuju’.Hanya 43 item dipilih dan catatan koefisien ialah 0.93.
2.3 ‘Science Process Skill Test’ (SPST) merangkumi 36 item iaitu mengenalpasti pembolehubah serta menyatakan hipotesis,definisi, merekabentuk penyelidikan dan melakar graf. Catatan koefisien ialah 0.81.
2.4 ‘Logical Thinking Ability Test (LTAT)’ merujuk 10 item dalam ujian bertulis mengandungi soalan berkaitan mengenalpasti serta mengawal pembolehubah dan pembahagian,hubungkait,ramalan dan kombinasi alasan. Catatan koefisien ialah 0.77.

KAEDAH (METHOD) : ‘Teachers Thinking About Difficult to Teach Students’
1) SUBJEK
Merujuk kepada pelajar di bandar dan luar bandar. Guru dibahagikan kepada pelajar gred 3 dan 4 serta mengasingkan pelajar lelaki dan perempuan. Pemilihan guru dirujuk kepada tempoh perkhidmatan guru selama 1 hingga 21 tahun. Sebanyak 270 borang soal-selidik diberi dan 110 sahaja yang diterima dengan catatan 40.7%.
2) MATERIAL (BAHAN KAJIAN)
Kaedah ini diambil daripada bahan yang hendak dikaji dengan melaksanakan kajian kes sebanyak 250 patah perkataan mengenai peribadi, pengalaman gred 3 dalam memberi beberapa perbezaan pembelajaran dan menyatakan masalah serta penyelesaian. Kajian kes ini mengandungi 3 soalan iaitu berformatkan tindakbalas bebas. Antara 3 soalan itu adalah ‘senaraikan penyelesaian masalah’, ‘pilih penyelesaian yang berkesan’ dan ‘sebab berlakunya masalah’. Kajian ini diklasifikasikan dengan ’Skala Keberkesanan Guru’ iaitu ‘6 point Likert (sangat tak setuju & sangat setuju). Sebanyak 16 item dipilih dan catatan koefisien ialah 0.74.

CONCLUSION (KESIMPULAN) : ‘Effect of Computer Simulations and Problem-solving Approaches on High School Student’
Hasil keputusan kajian ini menyatakan bahawa kaedah eksperimen simulasi komputer dan kaedah penyelesaian masalah lebih berkesan berbanding dengan kaedah konvensional yang dilakukan. Kaedah simulasi komputer memberi kesan sikap yang positiff yang ketara terhadap kimia berbanding dengan kaedah-kaedah lain. Kaedah yang kurang berkesan ialah kaedah konvesional.

CONCLUSION (KESIMPULAN) : ‘Teachers Thinking About Difficult to Teach Students’
Keputusan mencatatkan strategi pendekatan guru adalah lebih kerap digunakan kerana ia merujuk kepada perubahan emosi dan tingkahlaku pelajar. Antara keberkesanan yang paling ketara adalah dengan penggunaan bahan yang lebih menarik serta lebih mudah. Terdapat segelintir berpendapat bahawa pelajar harus diletakkan dalam beberapa kumpulan kecil serta menggunakan kaedah pengajaran dan pembelajaran secara ‘alat pendengaran’ di samping memberi sokongan kepada tindakan yang diambil pelajar. Sesetengah responden mencadangkan pihak guru meminta nasihat daripada pihak profesional dan juga kaunselor. Pendekatan seterusnya adalah tidak melibatkan pihak guru iaitu mencari penyelesaian di luar bilik darjah, penglibatan ibubapa serta penilaian. Pendekatan ini adalah pecahan yang paling besar menyatakan bahawa guru paling gemar menggunakan kaedah ini sebagai menyelesaikan masalah pelajar.
INTERPRETE (PENERANGAN) : ‘Effect of Computer Simulations and Problem-solving Approaches on High School Student’
Kajian ini menunjukkan bahawa eksperimen simulasi komputer adalah kaedah terbaik berbanding kaedah konvesional dalam pencapaian bidang kimia. Kajian ini merujuk kepelbagaian masalah yang dihadapi pelajar dan mudah untuk mencari jalan penyelesaian. Bahkan, kajian ini membuktikan tiada perbezaan yang ketara jika dilihat dari sudut pencapaian kimia dan juga kemahiran proses sains. Konklusinya, kaedah eksperimen makmal adalah paling berkesan untuk memperolehi penyelesaian terbaik.

INTERPRETE (PENERANGAN) : : ‘Teachers Thinking About Difficult to Teach Students’
Keputusan kajian ini merujuk kepada kepelbagaian corak yang menarik dalam pemikiran guru untuk mencari penyelesaian bagi pelajar yang kurang memahami pembelajaran. Hasil pemerhatian, guru lebih gemar memilih pembelajaran luar bilik darjah untuk memenuhi keperluan pelajar. Kesimpulannya, penyelesaian ini lebih berkesan sekiranya guru tersebut memahami masalah pelajar, cuba mengatasinya serta mengesan perubahannya.

HURAIAN HUBUNGKAIT PSIKOLOGI PENDIDIKAN
Kajian ini menyatakan hubungkait antara pelajar, gaya pembelajaran dan pengajaran dengan merujuk kepada kombinasi pengetahuan, kebebasan dan teori-teori perkembangan. Setiap guru perlu menguasai proses profesional dalam menyelesaikan masalah pengajaran dan pembelajaran setiap hari. Maka guru perlu memahami setiap sudut kaedah pengajaran yang lebih berkesan ke atas penyelesaian masalah pelajar yang kurang memahami maklumat tersebut. Dalam kedua-dua kajian ini menunjukkan proses pendidikan, pengajaran dan pembelajaran memainkan faktor penting untuk mengubah tingkahlaku seseorang pelajar.

Pihak guru pula telah menjalankan beberapa kaedah untuk menyelesaikan masalah ini dengan menggunakan ‘pemikiran kritikal’ iaitu penilaian untuk mendapatkan hasil yang logik dengan meneliti setiap permasalahan yang dihadapi pelajar. Seterusnya, pihak guru juga perlu peka dengan keperluan pelajar dengan mennjalankan kaedah-kaedah yang melalui proses mengklafikasikan, mentafsir, mengkaji serta penyelesaian masalah.

Kajian ini juga menunjukkan bahawa adanya penggunaan Teori Perkembangan iaitu teory ‘Behaviorism’, ‘Cognitivism’ dan ‘Social Learning Theory (SLT). Proses pembelajaran ini melibatkan perubahan tingkahlaku fizikal yang baru, pembelajaran tertumpu kepada minda serta proses mendapatkan input-proses-output di mana bersifat makanikal dan boleh ditentukan.

Comments (0)

Post a Comment