7:17 AM

Huraikan perbezaan corak pendidikan tradisi di Athens dan Sparta.

Zaman Yunani (1600 Sebelum Masehi-300 Sebelum Masehi) telah melahirkan dua buah negara kota yang termasyhur iaitu Athen dan Sparta. Antara perbezaan kedua-dua sistem pendidikann di negara kota ini adalah di Athen, pendidikan semasa zaman ini bermatlamat untuk memupuk dan membentuk ciri-ciri rakyat yang bertanggungjawab kepada negara.

Di Athen pula, pendidikan yang diberi adalah untuk mempersiapkan individu-individu supaya menjadi manusia yang utuh (The Exellence of Man as a Man) yang mampu berdikari dan harmonis dalam tingkahlakunya serta seimbang pula antara kekuatan jasmani dan rohani serta baik akhlaknya dari segi percakapan dan perbuatan.

Para pelajar terdiri daripada kaum lelaki berumur antara 7 tahun hingga 20 tahun. Pelbagai kaedah pengajaran yang dipraktikkan semasa itu seperti kaedah latih-tubi, menghafal, membaca semula terutama di sekolah rendah manakala di peringkat menengah kaedah kuliah, perbincangan dan berdialog dipraktikkan.

Kurikulum yang diamalkan di Athen seperti membaca, menulis, matematik, drama, musik, sastera dan puisi.

Manakala Di Sparta pula tumpuan pendidikan adalah untuk melatih rakyat menjadi tentera yang perkasa dan melahirkan pemimpin-pemimpin tentera. Mengikut Prof Abdul Aziz et.al (1968: 33) antara tujuan pendidikan di Sparta adalah mempersiapkan laki-laki yang kuat jasmaninya dalam peperangan dan fasih pembicaraannya di majlis-majlis.

Di Sparta pula, kurikulumnya lebih tertumpu kepada latihtubi, nyanyian patriotik, dan taktik peperangan. Golongan pengajar terdiri daripada guru-guru persendirian, guru sekolah, golongan Sophists, pengajar tentera dan ahli flasafah. Antara tokoh-tokoh pemikir zaman ini seperti Socrates (469-399 SM), Plato (427- 347 SM) dan Aristotle ( 384-322 SM).

Comments (0)

Post a Comment